Bacterie in de neus mogelijk wapen tegen ziekmakende 'superbacteriën'

Wetenschappers hebben in de menselijke neus een bacterie gevonden die superresistente bacteriën mogelijk kan verslaan.

'Superbacteriën' hebben zich aangepast aan antibiotica en zijn daardoor resistent geworden. De medische wereld maakt zich flinke zorgen over deze ziekmakers, die jaarlijks veel levens eisen.

Met de zogeheten Staphylococcus lugdunensis, een bacterie in de neus, is mogelijk een oplossing gevonden, melden Amerikaanse media.

Het organisme werd ontdekt door wetenschappers van de Universiteit van Tübingen, die over hun vondst publiceerden in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Nieuwe antibiotica

De neusbacterie produceert een chemische stof die bacteriën doodt. Omdat dit stofje geen antireactie oproept in de bacteriën die het aanvalt, is het waarschijnlijk een effectief wapen tegen superbacteriën.

Volgens de onderzoekers is het van groot belang dat er gauw nieuwe antibiotica worden ontwikkeld die superbacteriën kunnen stuiten. Het menselijk lichaam is daar mogelijk een onverwacht grote bron voor.

NUlifestyle op Facebook

Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter