Onderzoekers werken aan teststrip voor malaria en kanker

Onderzoekers werken aan de ontwikkeling van een teststrip die mensen thuis kunnen gebruiken om zich te laten testen op malaria en kanker. De strip zal ongeveer 50 cent kosten en heeft enkel één druppel bloed nodig om te testen op de ziekten.

Nadat iemand een druppel bloed op de papieren teststrip heeft gelegd, kan deze worden opgestuurd naar een lab. Alleen bij een positieve uitslag van de test, is het vervolgens nodig om een arts te spreken, schrijft ScienceDaily op basis van een rapport in Journal of the American Chemical Society.

De wetenschappers hopen dat mensen zich door de strip regelmatig gaan laten controleren op de ziekten. Een eerdere test met de strip toonde aan dat het bloed dat is gebruikt op de teststrip ook na een maand nog werkzaam is. Dat betekent dat de test ook geschikt is voor mensen die in afgelegen gebieden wonen, zoals op het platteland in Zuidoost-Azië en Afrika.

Antistoffen

De strip kan op elke ziekte testen waarvoor het lichaam zogeheten antistoffen aanmaakt, waaronder eierstokkanker en kanker in de dikke darm. Deze test werkt anders dan soortgelijke op papier gebaseerde diagnosetests, zoals de zwangerschapstest. In plaats van papier met enzymen die de kleur van de strip kunnen laten veranderen, bevat deze test kleine synthetische chemische instrumenten die kunnen helpen bij het detecteren van de ziekten.

"Iemand hoeft alleen maar één druppel bloed op de papieren strip te leggen en vervolgens op te sturen", aldus onderzoeker Abraham Badu-Tawiah.

Badu-Tawiah hoopt binnen drie jaar een klinisch onderzoek, het testen op menselijke proefpersonen, te kunnen starten. Daarnaast werken ze aan een teststrip die ook op basis van speeksel of urine de ziekten kan detecteren.

NUlifestyle op Facebook

Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter