'Meerderheid jongens denkt dat pornografie realistisch is'

De meerderheid van de jongens tot zestien jaar oud denkt dat de pornografie die ze op internet hebben gezien, een realistische weergave is van de werkelijkheid. Dat blijkt uit nieuw Brits onderzoek.

Aan de studie van de Middlesex University in opdracht van de NSPCC, deden ruim duizend 11 tot 16-jarige inwoners van Groot-Brittannië mee, schrijft BBC.

Van de jongens heeft 53 procent de indruk dat pornografie een goed beeld geeft van de werkelijkheid, bij meisjes is dit 39 procent.

Dat kan leiden tot ongepaste verwachtingen bij vrouwen en meisjes, denkt onderzoeker Elena Martellozzo. "Ook kunnen vrouwen zich onderdrukt voelen door deze onrealistische, en soms onvrijwillige, interpretaties van seks."

Bijna alle jongeren (94 procent) die pornografie hebben gezien, zijn voor hun veertiende in aanraking gekomen met deze beelden. Een derde daarvan (28 procent) kwam daar "per ongeluk" op terecht door bijvoorbeeld een online pop-up advertentie. Slechts 19 procent van de jongeren is de pornografie zelf gaan opzoeken.

Nieuwsgierig

Zo'n vier op de tien kinderen die pornografie hebben gezien, vertelden nieuwsgierig te zijn de eerste keer dat ze de beelden zagen. Ook negatieve gevoelens zoals geshockeerd (27 procent), verward (24 procent) en afkeer (23 procent) werden door de jongeren ervaren.

Het zien van de beelden zorgt mogelijk ook voor kopieergedrag bij jongeren. 39 procent van de 13 en 14-jarigen en 21 procent van de 11 en 12-jarigen willen het gedrag dat ze zien in pornografische films uitproberen. De meerderheid van de jongeren (87 procent van de jongens en 77 procent van de meisjes) begreep niet waar de toestemming van de mensen in de beelden vandaan kwam voor de handelingen.

Volgens de NSPCC, een organisatie voor het welzijn van kinderen, moeten de seksindustrie en de Britse overheid meer verantwoordelijkheid nemen om jongeren te beschermen tegen pornografie. "Sommige bedrijven hebben al het initiatief genomen voor online veiligheid en we blijven doorgaan om druk te zetten op de bedrijven die dit nog niet doen", stelt Peter Wanless van de organisatie.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie