'Beroemdheden promoten bijna alleen ongezond voedsel'

Beroemdheden maken bijna alleen reclame voor ongezonde dranken en voeding. Vooral fastfood en frisdrank met veel suiker worden door popsterren aan de man gebracht, terwijl ze slechts zelden ingezet worden voor het promoten van gezond voedsel.

Bijna twee derde van de marketingcampagnes met daarin beroemdheden zijn voor ongezonde frisdranken. Dit stellen onderzoekers van de Universiteit van New York vast.

Bij reclames voor eten is het aandeel beroemdheden ruim 80 procent. "Gezien het stijgend aantal kinderen en jongeren met obesitas zijn de uitkomsten zeer zorgwekkend", zegt auteur Marie Bragg van het onderzoek. 

Jaarlijks wordt er zo'n 12 miljard dollar (10,6 miljard euro) uitgegeven aan reclames voor eten en drinken gericht op jongeren. In een groot gedeelte van deze advertenties zijn een of meerdere beroemdheden te zien.

Tussen 2000 en 2014 zijn er in totaal 163 popsterren ingezet voor in totaal 590 campagnes. Enkele voorbeelden zijn Katy Perry en One Direction voor Pepsi en Justin Timberlake voor McDonald's.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie