'Pas cognitieve gedragstherapie toe bij chronische slaapproblemen'

Bij chronische slaapproblemen is het beter om cognitieve gedragstherapie (CGT) toe te passen dan slaapmedicatie te nemen.

Met CGT is het mogelijk om het lichaam weer in sluimerstand te krijgen. Volgens het American College of Physicians neemt de methode meer tijd in beslag, maar heeft het niet de bijverschijnselen van slaappillen.

De aanbeveling is gepubliceerd in Annals of Internal Medicine met als doel om dokters aan te sporen niet meteen medicijnen voor te schrijven bij patiënten met slaapproblemen.

Volwassenen tussen de 18 en 60 jaar moeten voor een goede gezondheid tenminste aan zeven uur slaap per nacht komen. In Nederland kampt ongeveer 10 procent van de bevolking met langdurige slaapproblemen.

CGT

Het gebruik van slaapmedicatie zou het beste uitkomst bieden voor slaapproblemen op korte termijn. Er is onvoldoende onderzoek gedaan of dit ook het geval is bij slapeloosheid na vier of vijf weken. Bij chronische slaapproblemen valt medicatie nog niet met CGT te vergelijken.

Toch luidt het advies om de opties van de therapie te overwegen omdat hiermee de bijverschijnselen van medicatie kan worden vermeden.

CGT is een combinatie van gedragstherapie en gesprekstherapie. Het gaat ervan uit dat het niet de gebeurtenissen zelf zijn die een mens negatieve gevoelens of een bepaald gedragspatroon bezorgen, maar de manier waarop hij dingen ziet. Wie leert deze negatieve gedachtes anders te interpreteren, krijgt een objectievere kijk op de eigen gevoelens en waarnemingen. Hierdoor kunnen negatieve gevoelens verdwijnen en kan het gedrag veranderen.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie