Zorg aan patiënten die moeilijk gezondheidsinformatie begrijpen kan beter

De zorg aan mensen die moeite hebben met het verkrijgen, begrijpen en gebruiken van gezondheidsinformatie over hun eigen situatie kan beter, stelt het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg (NIVEL).

Zowel op organisatieniveau als in de directe patiëntenzorg kunnen verbeteringen worden doorgevoerd.

Ruim drie op de tien Nederlanders heeft moeite met de gezondheidsinformatie die ze krijgen. Als ook wordt gekeken naar aspecten als motivatie en zelfvertrouwen, heeft iets minder dan de helft van de Nederlanders (48 procent) moeite om de regie te voeren over gezondheid en ziekte.

Volgens het NIVEL worden mensen met lage gezondheidsvaardigheden in de zorg nog te weinig als probleem erkend en in de spreekkamer nog slecht herkend.

Meestal ontbreekt een breed organisatiebeleid ten aanzien van mensen met lage gezondheidsvaardigheden. Ook is er een gebrek aan tijd en middelen om extra aandacht te besteden aan deze patiënten.

Het instituut zegt dat patiënten die moeite hebben met het begrijpen van de gezondheidsinformatie slechtere gezondheidsuitkomsten en minder goede ervaringen met de zorg hebben. Ook maken ze meer kosten.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie