'Fruit eten helpt bij gewicht verliezen'

Het eten van groente en fruit wordt door een recente studie gelinkt aan het verliezen van gewicht.

In een studie die is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The BMJ hebben onderzoekers bewijs gevonden dat het eten van groente en fruit die veel flavonoïden bevatten, mede verantwoordelijk zijn voor gewichtsverlies.

Flavonoïden zijn antioxidanten en komen voornamelijk voor in kruiden, aardbeien, bessen, zaden en dranken zoals thee en wijn.

Data

De onderzoekers hebben 24 jaar aan data gebruikt van ruim 124.000 mensen in de Verenigde Staten tussen de 27 en 65 jaar oud, die iedere twee jaar hun gewicht doorgaven en iedere vier jaar hun dieet.

De resultaten toonden een verband aan tussen diëten waarin veel flavonoïden-rijk eten voorkwam en diëten met minder flavonoïden-rijk voedsel.

Niet veel

Onderzoeker Aedin Cassidy van de Universiteit van East Anglia stelt dat mensen in gewicht toenemen naarmate ze ouder worden. "Maar we vonden ook bewijs dat mensen die wekelijks een paar porties flavonoïden-rijke groente en fruit aten op gewicht bleven, en zelfs gewicht verloren."

De glycemische index, waarmee wordt aangegeven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen, verklaarde niet het gewichtsverlies.

De onderzoekers hopen dat de bevindingen uit de studie kunnen helpen om diëten te verbeteren.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?