'Vetarm dieet niet beste voor gewichtsverlies'

Na een analyse van 53 studies lijken wetenschappers er nu eindelijk uit te zijn. Het verminderen van vet in het dieet blijkt op de lange termijn niet te zorgen voor meer gewichtsverlies dan een dieet met meer vet.

Hoe een dieet eruit moet zien om af te vallen, is al jaren een bron van discussie. Er zijn talloze onderzoeken gedaan om vast te stellen wat de invloed van vet in het eetpatroon is.

Amerikaanse onderzoekers hebben nu een analyse uitgevoerd van gegevens van ruim 68.000 mensen. De onderzoekers analyseerden de data van 68.128 mensen uit 53 verschillende studies. Ze keken naar het verschil in gewichtsverlies en -behoud tussen een dieet met weinig vet en een willekeurig ander dieet waarbij geen maaltijdvervangers werden gebruikt.

Gemiddeld waren alle deelnemers na een jaar bijna drie kilo lichter. De mensen die een dieet met weinig koolhydraten volgden, waren ongeveer een kilo lichter dan de mensen die de hoeveelheid vet verminderden.

In sommige gevallen leidde een dieet met meer vet juist tot betere resultaten. Er was alleen meer gewichtsverlies van een dieet met weinig vetten wanneer het werd vergeleken met het 'gebruikelijke dieet', dus zonder veranderingen in het eetpatroon.

Portiegroottes

"We hebben geen aanwijzingen gevonden dat een bepaalde hoeveelheid vet goed of slecht zou zijn voor gewichtsverlies op lange termijn", zegt onderzoeker Deirde Tobias van het Brigham and Women's Hospital. "We moeten verder kijken dan de caloriëen en ons richten op een gezond eetpatroon met verse producten en goed kijken naar portiegroottes."

Daarnaast is het volgens Tobias belangrijk als mensen zich kunnen richten op een dieet dat goed vol te houden is en in ieder geval gewichtstoename zal voorkomen. "Gewichtsverlies kan bereikt worden door verschillende aanpassingen van het eetpatroon", voegt Frank Hu van de Harvard T.H. Chan School of Public Health daaraan toe.

"Het gaat er inderdaad om dat mensen het vol kunnen houden, maar ook dat de gezondheid verbetert. Het dieet moet dan ook worden afgestemd op de voedselvoorkeuren en de gezondheidstoestand van degene die wil afvallen. De consequenties van het dieet op lange termijn moeten we daarbij niet uit het oog verliezen."

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie