Overstappen naar andere huisarts zeer moeizaam

Overstappen naar een andere huisarts lukt lang niet altijd. Slechts één op de drie patiënten die zich bij een andere dokter wil inschrijven, slaagt daarin, zo blijkt woensdag uit een onderzoek van patiëntenfederatie NPCF.

Vaak nemen de gewenste huisartsen geen patiënten aan of woont de patiënt niet in het goede postcodegebied.

Volgens directeur Wilna Wind moeten mensen gewoon kunnen overstappen als ze dat willen, mits de huisarts op maximaal een kwartier afstand gevestigd is.

"Het is een hardnekkig probleem dat al jaren speelt. Daar moet echt iets aan worden gedaan. Een patiënt moet de huisarts kunnen kiezen die hij wil."

Van de elfduizend ondervraagde patiënten wilden er elfhonderd van huisarts wisselen. De helft van hen was ontevreden over de dokter, 35 procent had geen vertrouwen in hem of haar. Drie op de tien was het bovendien niet eens met de arts.

Toestemming

Een woordvoerder van de NPCF wijst op de toestemming die huisartsen soms moeten geven voor vertrek, ondanks de vrije zorgkeuze. "Als jij ruzie hebt met je huisarts, staat hij waarschijnlijk niet te springen om daar behulpzaam bij te zijn. Maar je moet wel je medisch dossier meenemen naar de nieuwe arts."

Een aantal mensen durft niet om akkoord te vragen, vreest hij. De ondervraagden denken dat huisartsen onderling afspraken maken over overstappers. "Als ik niet verhuis, kan ik ook geen andere huisarts nemen", liet een deelnemer weten.

Een andere ondervraagde: "Als huisartsen plaats hebben, kun je er terecht. Maar als ze merken dat je komt van een huisarts in dezelfde regio, zeggen ze ineens dat de praktijk vol zit."

Boetes

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat optreden tegen huisartsen die patiënten belemmeren over te stappen naar een andere huisarts. Dat laat een woordvoerder weten in een reactie. De ACM kan uiteindelijk boetes opleggen. 

"Het is belangrijk dat consumenten zelf kunnen kiezen bij welke huisarts zij zich kunnen inschrijven. Als zij willen wisselen, moet dat gewoon kunnen tenzij er een hele goede reden voor is", aldus de zegsvrouw. De waakhond noemt het 'teleurstellend' dat artsen patiënten nog steeds hinderen bij een overstap. 

De ACM bekijkt met de NPCF hoe groot de problemen zijn. "Zodra er concrete aanwijzingen zijn, ondernemen we actie. In eerste instantie door kenbaar te maken dat de artsen in strijd met de regels handelen en anders volgen boetes." De ACM verwacht niet dat het zover zal komen. "In de praktijk blijkt dat aanspreken vaak al het gewenste effect heeft. Meestal is dat al voldoende." 

Tevredenheid

In het onderzoek is ook de algemene tevredenheid over de huisartsen gemeten. Die was niet slecht: patiënten geven hun huisarts gemiddeld een acht.

Toch zijn er klachten. Bijna de helft van de ondervraagden zegt dat iedereen kan horen wat er aan de balie wordt gezegd, soms zelfs tot in de wachtkamer. Over de beslotenheid van de behandelkamer zijn de deelnemers wel te spreken.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie