Walnoten goed voor bloeddruk en vaten

Walnoten toevoegen aan het eetpatroon, kan de gezondheid van mensen die een verhoogd risico lopen op diabetes en hart- en vaatzieken verbeteren. 

Dat blijkt uit een onderzoek van het Yale-Griffin Prevention Research Center.

Voor de studie werden 46 volwassenen van 30-75 jaar geselecteerd. Ze hadden een BMI van meer dan 25, een te grote middelomtrek en minstens nog één andere risicofactor voor het metabool syndroom, een voorbode van diabetes en hart- en vaatziekten.

De proefpersonen kwamen willekeurig in twee groepen terecht. De eerste at zoals gewoonlijk. De tweede groep at ook de gebruikelijke voeding, maar dagelijks aangevuld met 56 gram ongeroosterde walnoten in de dop.

Bij deelnemers die elke dag walnoten aten bij de maaltijd of als tussendoortje, bleek de endotheelfunctie te verbeteren. Endotheelcellen bekleden de binnenkant van de bloedvaten en zijn belangrijk voor de elasticiteit van de vaatwanden. Ook de vaatwandfunctie en systolische bloeddruk werden beter bij de walnoteneters. Ondanks de calorierijke noten, nam hun gewicht niet toe.

Veel voedingsstoffen

"Onze theorie is dat als je een verzadigend product met veel voedingsstoffen aan je voedingspatroon toevoegt er een tweeledig effect is: je ervaart de voordelen van die extra voedingsstoffen en eet wellicht minder producten die weinig voedingswaarde hebben", zegt David Katz.

De resultaten van het onderzoek verschenen in het Journal of the American College of Nutrition.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie