Uitgegeven: 
Laatste update: 
19 juni 2012 10:14
20 juni 2012 17:49

Mogelijk 50 procent meer kans op prostaatkanker door thee

AMSTERDAM – Mannen die meer dan 7 koppen thee per dag drinken hebben 50 procent meer kans op prostaatkanker.

Foto:  Thinkstock

Bij maximaal 3 koppen thee per dag hebben mannen een veel kleinere kans om prostaat kanker te krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Glasgow Universiteit.

De onderzoekers gaven aan 'verrast' te zijn door de uitkomst van het onderzoek, de meeste onderzoeken wijzen op de positieve invloed van thee. Theedrinkers hebben minder kans op overgewicht, een te hoog cholesterol en drinken minder alcohol.

Uit het onderzoek bleek dat als mannen één kop thee per dag drinken, zij minder kans hebben om de ziekte te krijgen.

Risicofactor

"We weten niet of de thee zelf de risicofactor is. Thee drinkers lijken over het algemeen gezonder. Zij leven dus ook langer, wat de kans op prostaatkanker ook zou kunnen verhogen, prostaatkanker komt immers vaker voor bij oudere mannen," aldus dokter Kashif Shafique, die het onderzoek leidde. "Met elke kop thee erbij zagen we wel dat de kans op prostaatkanker aanzienlijke hoger werd."

De thee-industrie is het niet eens met de uitkomst van het onderzoek. De industrie wijst op eerdere onderzoeken waar uit bleek dat thee zou helpen tegen kanker.

Door: NU.nl
  • Deel

Eerdere berichten

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties

 In samenwerking met