Kinderen eten gezonder dankzij kookles

Laatste update:  6 februari 2012 11:15 info

BAARN - Wil je dat je kinderen meer fruit en groenten eten? Geef ze een schort en betrek ze bij het koken. Kinderen die kookles volgen weten beter wat gezonde voeding is én gaan gezonder eten.

Foto:  Gezondheidsnet

Een studie van City University London toont aan dat leren koken de eetgewoonten van kinderen verbetert. Kooklessen gericht op zowel ouders als hun kinderen hadden een positief effect. De leerlingen gaven aan dat ze na de kooklessen meer fruit en groenten aten.

De School Food Trust meette daarnaast het effect van een nationaal netwerk van kookclubs op scholen voor 4- tot 8-jarigen. Hieruit bleek dat kinderen die kunnen koken beter herkennen wat gezonde voeding is en ook meer zin krijgen in gezond eten.

Professor Martin Caraher, onderzoeker van de van City University London, meldt dat de maaltijden die ouders en kinderen thuis klaarmaakten veranderden dankzij de kooklessen. "Ze waren minder vet en suikerrijk dan eerst. Ook werd de magnetron minder gebruikt en aten ze minder kant-en-klaarmaaltijden."

Volgens Caraher gaat het om een cultuurverandering. Door de leerlingen verantwoorde, makkelijke recepten mee naar huis te geven en ook de ouders te leren koken, wordt hun enthousiasme voor gezond koken aangewakkerd.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties