Vitamine D gaat oogveroudering tegen

Laatste update:  18 januari 2012 10:30 info

BAARN - Vitamine D vermindert het effect van veroudering op de ogen en verbetert het zich van 'oude' ogen aanzienlijk. Dat blijkt uit onderzoek bij muizen.

Foto:  Gezondheidsnet

Onderzoekers van het University College London hopen dat hun ontdekking betekent dat vitamine D-supplementen een simpel en effectief wapen kunnen zijn in de strijd tegen leeftijdsgebonden oogaandoeningen zoals maculadegeneratie bij mensen.

Dit stellen zij in het tijdschrift Neurobiology of Aging.

Retina

"Aan de achterkant van de ogen van zoogdieren bevindt zich een laag weefsel dat we retina of netvlies noemen. Cellen in het netvlies detecteren het licht wat in de ogen komt en zenden vervolgens berichten naar de hersenen, waardoor we kunnen zien", legt onderzoeker Glen Jeffery uit.

"Dit kost veel energie, dus het retina heeft een goede bloedtoestroom nodig. Met het ouder worden ontstaan er tijdens dit proces meer afvalstoffen en komen er vaker ontstekingen voor. Hierdoor vermindert het zicht."

Verbetering

De Britse onderzoekers kwamen tot de conclusie dat bij oude muizen die gedurende zes weken weken vitamine D kregen het zicht was verbeterd. Het aantal ontstekingen was duidelijk verminderd en de hoeveelheid afvalstoffen was gedeeltelijk verwijderd. Macrofagen, een soort stofzuigers van het immuunsysteem, spelen hier een belangrijke rol in.

Daarnaast vonden de onderzoekers in de ogen van de muizen die vitamine D kregen minder van het giftige molecuul beta-amyloïd. Dit molecuul stapelt zich met het ouder worden op in de ogen en bloedvaten en draagt bij aan het ontstaan van leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie. Beta-amyloïd wordt ook in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer. 

Aandoeningen

Als vitamine D bij mensen inderdaad de veroudering van de ogen tegen gaat denkt Jeffery dat de vitamine een belangrijke rol kan spelen bij veel meer leeftijdsgerelateerde aandoeningen. "Van slecht zicht tot hart- en vaatziekten. Maar daar is natuurlijk wel eerst uitgebreid onderzoek bij mensen voor nodig."

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties