'Verhoogde kans op alvleesklierkanker door vlees eten'

Laatste update:  13 januari 2012 14:21 info

BAARN - Dagelijks bewerkt vlees eten, zoals een worstje of gerookt spek, vervijfvoudigt het risico dat je alvleesvlierkanker ontwikkelt. Dit schrijven onderzoekers van Karolinkska Institute in het British Journal of Cancer.

Foto:  Gezondheidsnet

Alvleesklierkanker is een sluipmoordenaar: je merkt er in eerste instantie weinig van en de symptomen zijn vaag.

Tegen de tijd dat de diagnose gesteld wordt, is het meestal al te laat. Er is weinig bekend over de oorzaken. Mogelijk spelen roken, overmatig alcoholgebruik en overgewicht een rol.

Ook bewerkt vlees blijkt het risico op alvleesklierkanker te verhogen.

Hoeveelheden

De onderzoekers analyseerden data van 11 onderzoeken naar in totaal 6.000 patiënten met alvleesklierkanker. Eet je elke dag 50 gram bewerkt vlees, bijvoorbeeld een paar plakjes ham of salami of een worstje, dan stijgt de kans dat je alvleesklierkanker krijgt met 19 procent.

Zo’n 100 gram, een kleine hamburger, vergroot je risico met 38 procent. Dagelijks 150 gram bewerkt vlees eten zorgt voor een stijging van je risico van 57 procent.

Bewerkt vlees wil zeggen vleesproducten die zijn gerookt, gezouten of op een andere manier zijn geconserveerd. Dit geldt voor bijna alle vleeswaren.

Kleine overlevingskans

"De overlevingskans is bij alvleesklierkanker klein. Naast een snelle diagnose is het dan ook belangrijk om te begrijpen wat het risico op deze ziekte vergroot. Als voeding ermee te maken heeft, zou dat de volksgezondheidscampagnes kunnen veranderen", aldus Susanna Larsson.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Advertentie

De scholen zijn weer begonnen, en dat betekent ook meer kans op allerlei bacteriën en virussen. Lees op de Gezond op School-NUbijlage hoe je je kind kunt beschermen.

Lees meer