Lagere kans op nierdialyse bij minder zout

Laatste update:  2 december 2011 14:30 info

GRONINGEN - Nierpatiënten die weinig zout gebruiken, hebben minder kans om afhankelijk te worden van nierdialyse.

Foto:  Thinkstock

Dat blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Volgens het UMCG is het de eerste studie waarbij de effecten van minder zoutgebruik op lange termijn zijn onderzocht.

Aan de studie deden 500 nierpatiënten mee. Bij de groep die weinig zout gebruikte (minder dan 7 gram per dag), werd na 4 jaar 20 procent afhankelijk van dialyse.

Bij een tweede groep met een hoge zoutinname (14 gram zout of meer) was dat 60 procent. Bij de patiёnten die overmatig zout gebruikten, sloegen de geneesmiddelen niet aan.

Standaardaanbeveling

Opmerkelijk is volgens de onderzoekers dat de gunstige resultaten van weinig zoutgebruik zich al voordoen als mensen zich houden aan de standaardaanbevelingen voor gezonde voeding (geen zout toevoegen bij het koken en vermijden van zoute voedingsmiddelen en snacks).

Met relatief simpele leefstijlmaatregelen is dus bij de nierpatiënt veel gezondheidswinst te behalen, concluderen zij.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties