'Minder zout eten verhoogt cholesterol'

Laatste update:  10 november 2011 11:36 info

BAARN - Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen ontdekten dat je zoutinname beperken mogelijk meer kwaad dan goed doet. Bij mensen met hartproblemen vergroot het juist hun kans om te overlijden.

Foto:  Gezondheidsnet

De wetenschappers analyseerden 67 eerdere onderzoeken onder ruim 40.000 mensen.

Minder zout eten bleek het cholesterol met 2,5 procent te doen stijgen en een bepaald type vet met 7 procent te verhogen, wat bloedproppen kan veroorzaken.

Weinig zout eten zorgt er volgens de onderzoekers ook voor dat de nieren meer van het proteïne renine en het hormoon aldosteron gaan produceren, stoffen die in verband staan met hoge bloeddruk.

De gangbare opvatting is dat zout nu juist de bloeddruk verhoogt bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Veel andere wetenschappers zijn dan ook sceptisch over dit onderzoek.

Advies
Het Voedingscentrum adviseert volwassenen om dagelijks maximaal zes gram zout te eten. Je krijgt al snel te veel binnen, omdat aan hartige producten vaak flink wat zout toegevoegd wordt.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties