Lang flesvoeding vergroot kans op overgewicht

Laatste update:  5 mei 2011 12:57 info

BAARN - Peuters die lang de fles krijgen voor het slapen gaan hebben een grotere kans op overgewicht op latere leeftijd. Dat blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek.

Foto:  Thinkstock

Dreumessen die regelmatig nog een fles melk krijgen op tweejarige leeftijd hebben 30 procent meer kans op overgewicht als ze vijfenhalf jaar oud zijn.

Aan het onderzoek werkten bijna 7000 kinderen mee. De wetenschappers keken naar het gewicht van de kinderen bij een leeftijd van negen maanden, twee, viereneenhalf en vijfenhalf jaar.

De onderzoekers waarschuwen ouders er dan ook voor hun kind niet te lang flesvoeding te geven zodra zij vast voedsel eten en met zes maanden de fles af te gaan bouwen.

Vast voedsel

Volgens de onderzoekers bevat een fles volle melk al 12 procent van de dagelijkse benodigde  hoeveelheid voeding die een dreumes tussen de een en twee jaar nodig heeft. De kans dat een kind te veel voeding krijgt op een dag is dan ook groot als hij of zij daarnaast ook vast voedsel eet.

De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd in het tijdschrift Journal of Pediatrics.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties