Koffie helpt vrouwen beter presteren

Laatste update:  27 januari 2011 12:57 info

BRISTOL - Koffie blijkt vrouwen beter helpen te presteren onder druk dan mannen. Dat blijkt uit onderzoek van Dr. Lindsay St. Claire van the University of Bristol.

Foto:  Gezondheidsnet

Voor het onderzoek werden 64 mannen en vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar bestudeerd. Samen moesten ze puzzels, geheugen- en onderhandelingstaken maken. Ze dronken daarbij zowel normale als cafeïnevrije koffie.

Zo ontdekten de onderzoekers dat de prestaties van mannen onder druk na het drinken van koffie met cafeïne, beduidend slechter waren dan die van vrouwen. De vrouwen puzzelden veel beter na het drinken van koffie met cafeïne.

De onderzoekers vermoeden dat dit komt doordat mannen zich onder druk agressiever gedragen in groepen. Vrouwen daarentegen hebben in dezelfde situatie meer de neiging om samen te werken.

Toch zijn er ook wetenschappers die dit onderzoek in twijfel trekken. Cafeïne verhoogt namelijk de productie van het hormoon dopamine en dit zou kunnen helpen om goed te presteren tijdens stresserende situaties.

Maar of het vrouwen kan helpen beter om te gaan met stress is volgens de onderzoekers volledig afhankelijk van de groep.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties