Vitamine B vermindert kans op Alzheimer

Laatste update:  9 september 2010 17:54 info

AMSTERDAM - Dagelijkse inname van vitamine B verkleint de kans op geheugenverlies. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Universiteit van Oxford.

Foto:  ANP

Het resultaat speelt een belangrijke rol in het bestrijden van de ziekte Alzheimer.

Gedurende twee jaar onderzochten wetenschappers 168 ouderen boven de 70 jaar. De ene helft van de groep kreeg vitamine B6 en vitamine B12 toegediend; de andere helft slikte placebo’s.

Uit MRI-scans bleek dat de hersenen van de eerste groep met 0,76 procent per jaar minder snel achteruit gingen dan die van de tweede groep, met 1,08 procent.

Nader onderzoek

“We hopen dat deze simpele en veilige behandeling de kans op Alzheimer zal vertragen bij mensen die kampen met licht geheugenverlies”, zegt onderzoeker David Smith van de Univeristeit van Oxford.

Volgens Smith zijn de resultaten veelbelovend, maar moet er nog meer onderzoek worden gedaan naar de manier waarop deze vitaminen Alzheimer precies kunnen vertragen of voorkomen.

Cognitieve stoornis

Persbureau Reuters meldt dat wereldwijd 16 procent van de ouderen boven de 70 jaar kampt met een milde cognitieve stoornis. Deze stoornis vindt vaak plaats in het geheugen-gebied in de hersenen. 50 procent van deze ouderen ontwikkelt binnen vijf jaar een ernstige vorm van Alzheimer.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Advertentie

De scholen zijn weer begonnen, en dat betekent ook meer kans op allerlei bacteriën en virussen. Lees op de Gezond op School-NUbijlage hoe je je kind kunt beschermen.

Lees meer