'Met vitamine B mogelijk minder longkanker'

Laatste update:  16 juni 2010 12:39 info

AMSTERDAM - Mensen met veel vitamine B in het bloed hebben mogelijk minder kans om longkanker te krijgen. Dat concludeert het Wereld Kanker Onderzoek Fonds na internationaal onderzoek.

Foto:  Getty Images

De resultaten zijn gepubliceerd in een internationaal wetenschappelijk tijdschrift.

Vitamine B zit bijvoorbeeld in fruit, groene groente, ontbijtgranen, vis en vlees.

Volgens de onderzoekers is meer onderzoek nodig, maar er zijn volgens hen aanwijzingen dat mensen met veel vitamine B6 en de voedingsstof methionine in hun bloed de helft minder kans hebben om longkanker te ontwikkelen.

Als mensen hoge gehaltes B6 en B11 hebben, zouden ze zelfs twee derde minder kans hebben op longkanker. Ook methionine zit in bijvoorbeeld vis en groene groente.

Compensatie

De onderzoekers benadrukken dat het innemen van extra vitamines B geen compensatie is voor de schade van tabaksrook. Roken blijft de grootste risicofactor, stellen ze, om longkanker te krijgen.

Volgens wetenschappers wordt ongeveer een derde van de sterfte aan kanker veroorzaakt door roken. De beste preventie is gezond leven, niet roken, regelmatig bewegen en overgewicht voorkomen.

Maar, zo benadrukt ook het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, een gezonde leefstijl biedt geen garantie. Ook mensen die nooit gerookt hebben, kunnen in principe longkanker krijgen.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Advertentie

De scholen zijn weer begonnen, en dat betekent ook meer kans op allerlei bacteriën en virussen. Lees op de Gezond op School-NUbijlage hoe je je kind kunt beschermen.

Lees meer