'Pistachenootjes werken cholesterolverlagend'

Laatste update:  26 mei 2010 13:25 info

BAARN - Pistachenoten blijken goed te zijn voor de cholesterol. Onderzoekers van de Pennsylvania State University ontdekten dat pistachenoten boordevol antioxidanten zitten.

Foto:  Gezondheidsnet

Antioxidanten beschermen cellen tegen beschadiging door vrije radicalen. En de pistachenootjes bleken een cholesterolverlagend effect te hebben.
 
De wetenschappers onderzochten het effect van pistachenootjes op het gehalte antioxidanten in het bloed. Ze lieten de deelnemers aan het onderzoek drie verschillende diëten volgen, telkens een maand lang.

Het eerste dieet was een gewoon cholesterolverlagend dieet zonder noten. De andere twee diëten waren vergelijkbare diëten, waaraan 42 of 78 gram pistachenootjes werden toegevoegd.

Uit de resultaten bleek dat de deelnemers veel meer antioxidanten in hun bloed hadden na de diëten met pistachenootjes én dat hun cholesterol aanzienlijk lager was.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het Journal of Nutrition.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Advertentie

De scholen zijn weer begonnen, en dat betekent ook meer kans op allerlei bacteriën en virussen. Lees op de Gezond op School-NUbijlage hoe je je kind kunt beschermen.

Lees meer