'Dieet verlaagt kans op Alzheimer'

Laatste update:  13 april 2010 14:28 info

AMSTERDAM - Een dieet met weinig vet plus een eetpatroon met veel olijfolie, noten, gevogelte en bepaalde soorten groenten en fruit verlagen de kans op Alzheimer.

Foto:  Gezondheidsnet

Volgens de onderzoekers is er meer onderzoek nodig om uit te zoeken welk soorten voedsel precies de kans op Alzheimer verlaagt.

Alle deelnemers aan het onderzoek aten namelijk een combinatie van verschillende soorten voedsel. Dus kan er niet gesteld worden dat een bepaald soort voedsel de kans op Alzheimer verlaagt.

Voor het onderzoek bestudeerden de wetenschappers het voedingspatroon van 2148 gezonde mensen ouder dan 65 jaar uit New York. Vier jaar lang werden ze gevolgd. Om de 18 maanden werd gekeken of ze symptomen van Alzheimer hadden. In de loop van het onderzoek ontwikkelden 253 mensen de ziekte.

Mensen die veel olijfolie, noten, vis, tomaten, gevogelte, broccoli, fruit en groene groenten aten en weinig rood vlees, orgaanvlees en boter bleken de minste kans op Alzheimer te hebben.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties