'Rauwe groente lijkt beroerte te voorkomen'

Laatste update:  3 maart 2010 00:34 info

WAGENINGEN - Het eten van bijna drie ons rauwe groente en fruit per dag vermindert het risico op het krijgen van een beroerte met ruim een derde.

Foto:  Inertia Stock

Als de groenten worden gekookt of het fruit wordt bewerkt, is er geen positief effect op het voorkomen van beroertes.

Dat blijkt uit een promotieonderzoek van Linda Oude Griep van de Wageningen University. De resultaten presenteert zij woensdag (lokale tijd) op een congres in San Francisco. In Nederland is het dan al donderdag.

Oude Griep deed haar onderzoek op basis van gegevens die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft verzameld.

Tien jaar lang werden ruim 20.000 mannen en vrouwen gevolgd. Een deel van hen at dagelijks veel ongekookte groente en vers fruit. Ze heeft niet onderzocht of bepaalde groentes beter zijn om te eten of niet.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Advertentie

De scholen zijn weer begonnen, en dat betekent ook meer kans op allerlei bacteriën en virussen. Lees op de Gezond op School-NUbijlage hoe je je kind kunt beschermen.

Lees meer