Hoge bloeddruk bij 85-plussers soms gezond
| Uitgegeven: | 5 februari 2010 10:49 |
| Laatst gewijzigd: | 8 februari 2010 12:20 |
LEIDEN - Bij 85-plussers is een hoge bloeddruk niet altijd nadelig. Integendeel: het omlaag brengen van de bloeddruk kan er zelfs voor zorgen dat deze ouderen eerder overlijden.
Dat blijkt uit onderzoek van Thomas van Bemmel, momenteel internist bij Gelre ziekenhuizen in Apeldoorn.
Hij promoveerde donderdag 4 februari aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) op zijn proefschrift 'High blood pressure at old age'.
Van Bemmel volgde 571 mensen boven de 85 jaar. Van hen hadden 223 mensen een voorgeschiedenis met hoge bloeddruk. In de circa vier jaar dat zij gevolgd werden, overleden in totaal 290 deelnemers.
Voorgeschiedenis
De totale sterfte in beide groepen was echter gelijk. Opmerkelijk was dat mensen met een hoge bloeddruk in de voorgeschiedenis het prima deden zolang de bloeddruk aan de hoge kant bleef. Werd de hoge bloeddruk met geneesmiddelen omlaag gebracht, dan steeg de kans op sterfte.
Volgens Van Bemmel kun je hieruit concluderen dat mensen die altijd al een hoge bloeddruk hadden, maar daar nooit voor zijn behandeld, niet automatisch zouden moeten worden behandeld.
Van Bemmel: "Iemand kan bijvoorbeeld met 20 jaar een bloeddruk van 120 hebben, met 60 van 160, met 80 van 180 en met 85 van 160.
Eigenlijk is 160 nog steeds te hoog, maar als je bij hen de bloeddruk bewust nog verder omlaag probeert te krijgen, dan komt de bloedcirculatie wellicht in gevaar en daarmee het functioneren van het hele lichaam."
Wél behandelen
Daarentegen moeten mensen die altijd een normale bloeddruk hadden en bij onderzoek op 85-jarige leeftijd ineens op 160 zitten, wél worden behandeld, vermoeden Van Bemmel en zijn onderzoeksteam.
Belangrijk is dus de medische voorgeschiedenis van mensen te kennen, maar die ontbreekt vaak. Volgens de onderzoekers moet er dan ook een methode ontwikkeld worden waarmee je onderscheid kunt maken tussen de mensen die al in een dalende lijn zitten en mensen die in een stijgende lijn zitten. Zo kan de behandeling daar op aangepast worden.
Overig nieuws
- Een kijkje in de operatiekamer
- VWA vreest nieuwe hepatitis A-uitbraak
- Ook kruidnagel is een superfood
- UMC Utrecht meldt bijwerkingen het vaakst
- Een nieuwe kaak uit paardenbot
- Eén behandelcentrum voor kinderen met kanker
- 'Middelbare school begint te vroeg'
- Tien minuten sporten per dag is genoeg
- Verkeersgeluid slecht voor de nachtrust
- Eicelopbrengst ivf voorspelt zwangerschap
- Speciale aanpak effectief bij chronische rugpijn
- 'Grondiger onderzoek uitzaaiïngen darmkanker'
- Impotentie kan voorbode van hartaanval zijn
- 'Jeugd poetst niet graag elektrisch'
- Info over dikmakers verplicht op voeding
- 'Zuurstoftekort baby's sneller op te sporen'
- Gezond leven blijft moeilijk
- Twee kinderen is beste voor gezondheid
- Beter op gewicht bij matig alcoholgebruik
- RIVM bezorgd over resistente bacteriën
- Boze mensen creatiever dan ontspannen mensen
- Vrouwen aan de pil leven mogelijk langer
- Stamcel maakt huid en repareert wonden
- 'Daling baarmoederhalskanker door thuistest'
- 'Urban Gym' nieuwste fitnesstrend
- Chronische pijn door moeilijke jeugd
- Donorbloed wordt getest op Q-koorts
- Dagelijks een ei is gezond
- Miljoenen voor reuma-onderzoek
- Bejaarde man seksueel actiever dan vrouw
- 'Te veel fruit maakt dik'
- Depressie blijft vaak onbehandeld
- Pijnstillers kunnen gehoor aantasten
- ADHD-medicijn helpt ook sneller te leren
- DNA-test kan beste dieet voorspellen
- 'Steeds meer kijkoperaties'
- 'Diagnose bij kindermishandeling vaak fout'
- 'Diepvriesgroenten voedzamer dan verse groenten'
- Inwendige bestraling geeft minder bijwerking
- Gelukkige mensen praten meer en zinvoller
- Onderzoek naar Q-koorts bij zwangere vrouwen
- 'Dioxine verstoort groei kinderen'
- Methode voor beste bestrijding eierstokkanker
- Vetarm dieet op lange termijn effectiever
- Stroomstootjes effectief tegen migraine
- Een op vijf kinderen ontevreden met zichzelf
- Hooikoortsklachten barsten los
- Ivf-zwangerschap kost 10.250 euro
- Minder kans op botontkalking bij vegetariërs
- Q-koortsonderzoek uitgebreid
Best gelezen
| 1. |
Een kijkje in de o |
| 2. | Ook kruidnagel is een superfood |
| 3. | VWA vreest nieuwe hepatitis A-uitbraak |
| 4. | Tien minuten sporten per dag is genoeg |
| 5. | 'Middelbare school begint te vroeg' |
Top5 NUwerk.nl
| 1. | Consolid (5) |
| 2. | DAF Trucks N.V. (1) |
| 3. | Demcon (1) |
| 4. | Nuon (18) |
| 5. |
T |
| Meer vacatures... |
