Longkankerpatiënt moet alsnog stoppen met roken
| Uitgegeven: | 22 januari 2010 05:52 |
| Laatst gewijzigd: | 22 januari 2010 06:04 |
PARIJS - Rokende patiënten bij wie longkanker is geconstateerd, kunnen maar beter niet denken dat het toch niets meer uitmaakt en blijven roken. Alsnog stoppen met roken kan de overlevingskansen aanzienlijk verbeteren.
Dit blijkt uit wetenschapppelijk onderzoek dat de universiteit van het Engelse Birmingham vrijdag publiceert.
Van een groep longkankerpatiënten die meteen na de diagnose stopten met roken, was na vijf jaar nog 63 à 70 procent in leven. Van een controlegroep die doorpafte, haalde maar 29 à 33 procent die overlevingstermijn.
Volgens de wetenschappers bevordert tabaksgebruik mogelijk de groei van de tumor.
| © ANP |
Reageren? Ga naar NUjij.nl
Twitter dit artikel
Foto bij dit bericht? Stuur hem op!
Stuur door
Afdrukken
Mail/tip de redactie
Zoek nieuws over dit onderwerp
Overig nieuws
- Een kijkje in de operatiekamer
- VWA vreest nieuwe hepatitis A-uitbraak
- Ook kruidnagel is een superfood
- UMC Utrecht meldt bijwerkingen het vaakst
- Een nieuwe kaak uit paardenbot
- Eén behandelcentrum voor kinderen met kanker
- 'Middelbare school begint te vroeg'
- Tien minuten sporten per dag is genoeg
- Verkeersgeluid slecht voor de nachtrust
- Eicelopbrengst ivf voorspelt zwangerschap
- Speciale aanpak effectief bij chronische rugpijn
- 'Grondiger onderzoek uitzaaiïngen darmkanker'
- Impotentie kan voorbode van hartaanval zijn
- 'Jeugd poetst niet graag elektrisch'
- Info over dikmakers verplicht op voeding
- 'Zuurstoftekort baby's sneller op te sporen'
- Gezond leven blijft moeilijk
- Twee kinderen is beste voor gezondheid
- Beter op gewicht bij matig alcoholgebruik
- RIVM bezorgd over resistente bacteriën
- Boze mensen creatiever dan ontspannen mensen
- Vrouwen aan de pil leven mogelijk langer
- Stamcel maakt huid en repareert wonden
- 'Daling baarmoederhalskanker door thuistest'
- 'Urban Gym' nieuwste fitnesstrend
- Chronische pijn door moeilijke jeugd
- Donorbloed wordt getest op Q-koorts
- Dagelijks een ei is gezond
- Miljoenen voor reuma-onderzoek
- Bejaarde man seksueel actiever dan vrouw
- 'Te veel fruit maakt dik'
- Depressie blijft vaak onbehandeld
- Pijnstillers kunnen gehoor aantasten
- ADHD-medicijn helpt ook sneller te leren
- DNA-test kan beste dieet voorspellen
- 'Steeds meer kijkoperaties'
- 'Diagnose bij kindermishandeling vaak fout'
- 'Diepvriesgroenten voedzamer dan verse groenten'
- Inwendige bestraling geeft minder bijwerking
- Gelukkige mensen praten meer en zinvoller
- Onderzoek naar Q-koorts bij zwangere vrouwen
- 'Dioxine verstoort groei kinderen'
- Methode voor beste bestrijding eierstokkanker
- Vetarm dieet op lange termijn effectiever
- Stroomstootjes effectief tegen migraine
- Een op vijf kinderen ontevreden met zichzelf
- Hooikoortsklachten barsten los
- Ivf-zwangerschap kost 10.250 euro
- Minder kans op botontkalking bij vegetariërs
- Q-koortsonderzoek uitgebreid
Best gelezen
| 1. |
Een kijkje in de o |
| 2. | Ook kruidnagel is een superfood |
| 3. | VWA vreest nieuwe hepatitis A-uitbraak |
| 4. | Tien minuten sporten per dag is genoeg |
| 5. | 'Middelbare school begint te vroeg' |
Top5 NUwerk.nl
| 1. |
E |
| 2. | Tennet (49) |
| 3. | Consolid (5) |
| 4. | Kiwa (1) |
| 5. | B.V. Nutricia (1) |
| Meer vacatures... |
