Volkorenproducten helpen tegen diabetes

Laatste update:  8 december 2009 11:17 info

GRONINGEN - Het eten van volkorenproducten zorgt echt voor minder kans om diabetes type 2 te krijgen. Wetenschappers vermoedden al langer dat ongeraffineerde granen hielpen tegen de specifieke vorm van suikerziekte.

Foto:  Gezondheidsnet

Voedingsdeskundige Marion Priebe van de Rijksuniversiteit Groningen heeft daar nu als eerste bewijs voor geleverd, zo maakte de universiteit dinsdag bekend.

Diabetes type 2 komt steeds meer voor en bij steeds jongere mensen. De ziekte heeft veel te maken met het feit dat Nederlanders dikker worden en minder bewegen.

In Nederland hebben zeker 250.000 mensen diabetes type 2 zonder het te weten, terwijl er al ruim 800.000 patiënten zijn.

Koolhydraten

Priebe heeft nu uitgezocht dat volkorenproducten er in de dikke darm voor zorgen dat de niet-verteerbare koolhydraten worden omgezet in korteketenvetzuren. Deze vetzuren hebben een gunstige werking in het lichaam.

Nader onderzoek moet uitwijzen of het mogelijk is om voedingsmiddelen zonder volkorengranen zo aan te passen, dat ze dezelfde gunstige uitwerking hebben. Dat zou diabetes type 2 belangrijk kunnen indammen.

Priebe promoveert volgende week op haar onderzoek. De Groningse universiteit houdt die dag ook een symposium over de rol van volkorenproducten in de voeding.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties