Borstvoeding 's ochtends meest stimulerend
| Uitgegeven: | 5 oktober 2009 12:24 |
| Laatst gewijzigd: | 5 oktober 2009 14:52 |
EXTREMADURA - De 'ochtendmelk' is even stimulerend voor een baby als een kop koffie voor een volwassene. Dit blijkt uit onderzoek aan de Universidad de Extremadura in Spanje.
De moedermelk bevat 's ochtends natuurlijke stimulanten en 's avonds natuurlijke kalmerende stoffen. Dit helpt de baby wakker te blijven en te slapen op het juiste moment.
Dat verklaart wellicht waarom sommige baby's plots actief worden of juist veel slapen als ze afgetapte moedermelk te drinken krijgen op een 'vreemd' tijdstip.
Moeders die kolven moeten er daarom voor zorgen dat hun baby de melk krijgt op het tijdstip dat die is afgekolfd. Zo wordt het slaappatroon van de baby niet verstoord.
Nucleotiden
Een vrouwenlichaam past de productie van nucleotiden in de moedermelk automatisch aan. Die nucleotiden regelen de activiteit of de slaperigheid van de baby.
In moedermelk zijn drie soorten nucleotiden terug te vinden: adenosine, guanosine en uridine. Hun combinatie maakt je baby rusteloos, slaperig of actief.
Stalen moedermelk
Bij het onderzoek werden op acht verschillende tijdstippen stalen moedermelk afgenomen. De nachtelijke melk stimuleerde de slaap, de melk afgenomen gedurende de dag niet.
"Je drinkt 's nachts ook geen koffie als je wilt slapen. Dat geldt ook voor moedermelk", verklaart onderzoeker Cristina Sanchez. "Moeders begaan een grote fout als ze hun baby melk geven van een ander tijdstip."
Het onderzoek is gepubliceerd in het vakblad Nutritional Neuroscience.
Overig nieuws
- Meer vrouwen aan de ruggenprik
- Een kijkje in de operatiekamer
- VWA vreest nieuwe hepatitis A-uitbraak
- Ook kruidnagel is een superfood
- UMC Utrecht meldt bijwerkingen het vaakst
- Een nieuwe kaak uit paardenbot
- Eén behandelcentrum voor kinderen met kanker
- 'Middelbare school begint te vroeg'
- Tien minuten sporten per dag is genoeg
- Verkeersgeluid slecht voor de nachtrust
- Eicelopbrengst ivf voorspelt zwangerschap
- Speciale aanpak effectief bij chronische rugpijn
- 'Grondiger onderzoek uitzaaiïngen darmkanker'
- Impotentie kan voorbode van hartaanval zijn
- 'Jeugd poetst niet graag elektrisch'
- Info over dikmakers verplicht op voeding
- 'Zuurstoftekort baby's sneller op te sporen'
- Gezond leven blijft moeilijk
- Twee kinderen is beste voor gezondheid
- Beter op gewicht bij matig alcoholgebruik
- RIVM bezorgd over resistente bacteriën
- Boze mensen creatiever dan ontspannen mensen
- Vrouwen aan de pil leven mogelijk langer
- Stamcel maakt huid en repareert wonden
- 'Daling baarmoederhalskanker door thuistest'
- 'Urban Gym' nieuwste fitnesstrend
- Chronische pijn door moeilijke jeugd
- Donorbloed wordt getest op Q-koorts
- Dagelijks een ei is gezond
- Miljoenen voor reuma-onderzoek
- Bejaarde man seksueel actiever dan vrouw
- 'Te veel fruit maakt dik'
- Depressie blijft vaak onbehandeld
- Pijnstillers kunnen gehoor aantasten
- ADHD-medicijn helpt ook sneller te leren
- DNA-test kan beste dieet voorspellen
- 'Steeds meer kijkoperaties'
- 'Diagnose bij kindermishandeling vaak fout'
- 'Diepvriesgroenten voedzamer dan verse groenten'
- Inwendige bestraling geeft minder bijwerking
- Gelukkige mensen praten meer en zinvoller
- Onderzoek naar Q-koorts bij zwangere vrouwen
- 'Dioxine verstoort groei kinderen'
- Methode voor beste bestrijding eierstokkanker
- Vetarm dieet op lange termijn effectiever
- Stroomstootjes effectief tegen migraine
- Een op vijf kinderen ontevreden met zichzelf
- Hooikoortsklachten barsten los
- Ivf-zwangerschap kost 10.250 euro
- Minder kans op botontkalking bij vegetariërs
Best gelezen
| 1. | Meer vrouwen aan de ruggenprik |
| 2. | Tien minuten sporten per dag is genoeg |
| 3. | Ook kruidnagel is een superfood |
| 4. | VWA vreest nieuwe hepatitis A-uitbraak |
| 5. | 'Middelbare school begint te vroeg' |
Top5 NUwerk.nl
| 1. | Prodrive B.V. (1) |
| 2. | Catalpa (1) |
| 3. | Medimate B.V. (1) |
| 4. | Heineken (2) |
| 5. | ViS Detachering (5) |
| Meer vacatures... |
