Mediterraan eten zorgt voor 'goed' cholesterol

Laatste update:  26 mei 2009 13:32 info

WAGENINGEN - Mensen die mediterraan eten, hebben meer 'goed' cholesterol in hun bloed dan mensen die westers eten.

Foto:  www.gezondheidsnet.nl

Dat voedsel uit het gebied rond de Middellandse Zee voor minder LDL-cholesterol - ook wel bekend als slecht cholesterol - in het bloed zorgt, was al bekend, maar het was nog niet aangetoond dat zulk voedsel het gehalte HDL-cholesterol (goed cholesterol)verhoogt.

Dat heeft de Wageningen Universiteit dinsdag gemeld.

Het positieve effect van mediterraan eten blijkt uit promotieonderzoek van onderzoekster Marieke Bos. De Nederlandse Hartstichting financierde het onderzoek.

Rode wijn

Mediterrane voeding kenmerkt zich door veelvuldig gebruik van olijfolie, veel groente en fruit, graanproducten, peulvruchten, noten en vis. Een glaasje rode wijn per dag maakt het dieet compleet.

Cholesterol is een belangrijke bouwstof, maar teveel cholesterol is schadelijk. Overtollig cholesterol kan worden opgeslagen in bloedvaten, die daardoor vernauwd raken.

Een hoog gehalte HDL-cholesterol en combinatie met een laag LDL-cholesterolgehalte, vermindert de kans op hart- en vaatziekten.

Onderzoekster Marieke Bos promoveert woensdag op haar onderzoek.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Advertentie

De scholen zijn weer begonnen, en dat betekent ook meer kans op allerlei bacteriën en virussen. Lees op de Gezond op School-NUbijlage hoe je je kind kunt beschermen.

Lees meer