'Kwart dementie veroorzaakt door alcohol'
| Uitgegeven: | 11 mei 2009 12:16 |
| Laatst gewijzigd: | 11 mei 2009 12:16 |
LONDEN - Volgens nieuw onderzoek is één op de vier van 700.000 Britse gevallen van dementie veroorzaakt door grote alcoholconsumptie. De resultaten verschijnen in het tijdschrift Alcohol and Alcoholism.
10 tot 24 procent van alle gevallen van dementie kan verklaard worden door alcoholschade aan het brein.
Dit zegt psychiater dr. Jane Marshall van het Maudsley ziekenhuis naar aanleiding van het onderzoek dat zij met collega's uitvoerde.
Geheugenproblemen
Voorheen werd er met name aandacht besteed aan leverproblemen. Maar volgens Marshall is de schade aan de hersenen veel ernstiger dan gedacht.
Veel geheugenverlies onder de 65 jaar is volgens haar te verklaren door alcohol. Vrouwen zijn hier gevoeliger voor, omdat hun metabolisme anders werkt.
In Groot-Brittannië zijn er bij jongeren aanzienlijke problemen met 'Binge-drinking'; het overmatig veel ineens consumeren van alcoholische dranken. Psychiaters vrezen dan ook dat deze generatie al op z'n veertigste last gaat krijgen van serieuze geheugenproblemen.
ZIE OOK:
-
02/03/2009 Dementie belangrijke doodsoorzaak -
01/03/2009 Gezamenlijke aanpak dementie werkt -
25/02/2009 Mogelijke link overwerk en dementie -
30/12/2008 Hogeropgeleiden minder kans op dementie
Overig nieuws
- Meer vrouwen aan de ruggenprik
- Een kijkje in de operatiekamer
- VWA vreest nieuwe hepatitis A-uitbraak
- Ook kruidnagel is een superfood
- UMC Utrecht meldt bijwerkingen het vaakst
- Een nieuwe kaak uit paardenbot
- Eén behandelcentrum voor kinderen met kanker
- 'Middelbare school begint te vroeg'
- Tien minuten sporten per dag is genoeg
- Verkeersgeluid slecht voor de nachtrust
- Eicelopbrengst ivf voorspelt zwangerschap
- Speciale aanpak effectief bij chronische rugpijn
- 'Grondiger onderzoek uitzaaiïngen darmkanker'
- Impotentie kan voorbode van hartaanval zijn
- 'Jeugd poetst niet graag elektrisch'
- Info over dikmakers verplicht op voeding
- 'Zuurstoftekort baby's sneller op te sporen'
- Gezond leven blijft moeilijk
- Twee kinderen is beste voor gezondheid
- Beter op gewicht bij matig alcoholgebruik
- RIVM bezorgd over resistente bacteriën
- Boze mensen creatiever dan ontspannen mensen
- Vrouwen aan de pil leven mogelijk langer
- Stamcel maakt huid en repareert wonden
- 'Daling baarmoederhalskanker door thuistest'
- 'Urban Gym' nieuwste fitnesstrend
- Chronische pijn door moeilijke jeugd
- Donorbloed wordt getest op Q-koorts
- Dagelijks een ei is gezond
- Miljoenen voor reuma-onderzoek
- Bejaarde man seksueel actiever dan vrouw
- 'Te veel fruit maakt dik'
- Depressie blijft vaak onbehandeld
- Pijnstillers kunnen gehoor aantasten
- ADHD-medicijn helpt ook sneller te leren
- DNA-test kan beste dieet voorspellen
- 'Steeds meer kijkoperaties'
- 'Diagnose bij kindermishandeling vaak fout'
- 'Diepvriesgroenten voedzamer dan verse groenten'
- Inwendige bestraling geeft minder bijwerking
- Gelukkige mensen praten meer en zinvoller
- Onderzoek naar Q-koorts bij zwangere vrouwen
- 'Dioxine verstoort groei kinderen'
- Methode voor beste bestrijding eierstokkanker
- Vetarm dieet op lange termijn effectiever
- Stroomstootjes effectief tegen migraine
- Een op vijf kinderen ontevreden met zichzelf
- Hooikoortsklachten barsten los
- Ivf-zwangerschap kost 10.250 euro
- Minder kans op botontkalking bij vegetariërs
Best gelezen
| 1. | Meer vrouwen aan de ruggenprik |
| 2. | Tien minuten sporten per dag is genoeg |
| 3. | Ook kruidnagel is een superfood |
| 4. | VWA vreest nieuwe hepatitis A-uitbraak |
| 5. | 'Middelbare school begint te vroeg' |
Top5 NUwerk.nl
| 1. | Medtronic BV (1) |
| 2. | Eurofins Analytico (6) |
| 3. | Cauberg Huygen (1) |
| 4. | HJ Heinz (1) |
| 5. | Stork Foodsystems (1) |
| Meer vacatures... |
