Minder calorieën, beter geheugen

Laatste update:  27 januari 2009 13:31 info

MUNSTER – Wanneer ouderen een derde minder calorieën eten, blijkt hun geheugen te verbeteren. Dit blijkt uit onderzoek onder 50 vrijwilligers van gemiddeld 60 jaar oud.

Foto:  Gezondheidsnet

Na drie maanden minder te hebben gegeten, bleken de ouderen beter te presteren op een geheugentest. Al eerder werden deze resultaten gevonden bij dieren, maar nu is voor het eerst het effect van minder calorieën getest bij mensen.

Waarom dit effect bestaat moeten de onderzoekers van de Universiteit van Munster nog onderzoeken. Ze vermoeden dat het gehalte aan insuline een rol speelt. Te veel insuline blijkt bij diabetes type II ook geheugenproblemen te veroorzaken, mogelijkerwijs is dat hier ook aan de hand.

Gevaarlijk
Britse diëtisten wijzen echter op het risico van zulke drastische veranderingen in het voedingspatroon. Het is belangrijk dat je nog wel alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt en wanneer je al een gezond of laag gewicht hebt, kan het drastisch verminderen van calorieën gevaarlijk zijn.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties