Appelsap helpt tegen Alzheimer

Laatste update:  26 januari 2009 18:12 info

MASSACHUSETTS - Het drinken van twee glazen appelsap per dag kan mogelijk het begin van de ziekte van Alzheimer uitstellen. Dit blijkt uit onderzoek bij muizen aan de universiteit van Massachusetts.

Foto:  Gezondheidsnet

De dieren presteerden beter in het doolhof wanneer zij appelsap hadden gedronken. Oudere muizen bleken met deze fruitdrank sommige testen te kunnen doen die normaalgesproken te zwaar voor ze zijn.

Al eerder was gevonden dat appelsap helpt om het brein optimaal te laten functioneren. Maar nu blijkt dat dit sap de productie van het eiwitfragment beta amyloïde afremt.

In de hersenen van Alzheimerpatiënten is er een teveel van dit fragment. De onderzoekers vermoeden daarom ook dat appelsap kan helpen in het vertragen van het verloop van Alzheimer.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Advertentie

De scholen zijn weer begonnen, en dat betekent ook meer kans op allerlei bacteriën en virussen. Lees op de Gezond op School-NUbijlage hoe je je kind kunt beschermen.

Lees meer