Borstvoeding goed voor kinderlongen

Laatste update:  10 november 2008 11:24 info

LONDEN - Kinderen die minstens vier maanden borstvoeding krijgen, hebben sterkere longen dan kinderen die uit de fles drinken. Dat voordeel kan tot in het tiende levensjaar gemeten worden, blijkt uit onderzoek waar de Britse BBC maandag over schrijft.

Foto:  Inertia Stock

Volgens de onderzoekers heeft het voordeel te maken met de manier waarop de baby aan de borst zuigt en de tijd die deze manier van voeden in beslag neemt. Baby's moeten drie keer zo hard aan een borst zuigen als aan een fles.

Als deze theorie blijkt te kloppen, zouden flessen zo aangepast kunnen worden dat kinderen daarmee ook voordeel kunnen behalen.

Baby

De wetenschappers van de Britse Universiteit van Southampton en de Amerikaanse Universiteit van Michigan volgden bijna 1500 kinderen op het Britse Isle of Wight tot hun tiende jaar. Een derde van hen kreeg als baby borstvoeding. Zij konden meer en sneller lucht uitblazen, dan de kinderen die geen borstvoeding kregen.

Eerder werd aangetoond dat borstvoeding langdurige positieve effecten heeft op kinderen. Zo versterkt het het immuunsysteem en beschermt het kinderen tegen problemen met de luchtwegen.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties