Probiotica tegen hooikoorts

Laatste update:  3 juni 2008 13:00 info

Probiotica helpen wellicht hooikoorts te verminderen. Dit komt omdat het immuunsysteem door de probiotica in balans wordt gebracht. Britse wetenschappers hebben dit in het tijdschrift 'Clinical and Experimental Allergy' gepubliceerd.

Het dagelijks drinken van probiotica kan de afweer zo veranderen dat het minder sterk op pollen reageert. In het onderzoek werd de bacterie Lactobacillus casei gebruikt. Deze bleek dus een gunstig effect te hebben en het immuunsysteem in balans te brengen.

In de studie kregen vrijwilligers vijf maanden lang dagelijks probiotica of een soortgelijk drankje zonder bacteriën. De deelnemers werden vervolgens voor, tijdens en na het hooikoortsseizoen getest op allergische reacties. De probiotica bleken een beschermend effect te hebben tegen hooikoorts.

De wetenschappers hebben niet gemeten of de deelnemers daadwerkelijk minder last van hun hooikoorts hadden. Er werd in de studie alleen naar bloedwaarden gekeken.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties