Antioxidanten slecht bij kanker

Laatste update:  28 mei 2008 13:03 info

Kankerpatiënten moeten waarschijnlijk oppassen met het slikken van antioxidanten tijdens bestraling en chemotherapie. Dit blijkt uit een onderzoek dat in de Journal of the National Cancer Institute is gepubliceerd.

Antioxidanten blijken vaak niet alleen gezonde cellen te beschermen, maar ook juist tumorcellen. De bestraling of chemotherapie wordt hierdoor minder effectief. Uiteindelijk hebben deze patiënten dan ook een hoger risico om te overlijden aan de gevolgen van kanker.

Antioxidanten helpen tegen veroudering van cellen door het genetische materiaal te beschermen. Mensen die niet genoeg antioxidanten uit hun voeding krijgen, maar verder wel gezond zijn, kunnen dan ook veel baat hebben bij juist gedoseerde antioxidanten.

Verschillende onderzoeken spreken elkaar nog wel vaak tegen. Zo lijkt één antioxidant (amifostine) wel gericht alleen gezonde cellen te beschermen. Ook lijkt chemotherapie minder beïnvloed door antioxidanten dan bestraling. Het is door alle verschillende onderzoeken niet goed mogelijk harde conclusies te trekken.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties