Vitaminepillen zijn ongezond

Laatste update:  16 april 2008 14:08 info

Veel mensen slikken vitaminepillen om gezonder te worden en te blijven. Toch blijkt dit helemaal niet zo gezond te zijn, concluderen wetenschappers van de Universiteit van Kopenhagen.

Vooral het slikken van antioxidanten om langer jong te blijven, is erg populair. Dit is juist de gevaarlijkste groep en kan zelfs de kans op vroegtijdig overlijden met 16 procent verhogen. Hierbij moet vooral gelet worden op de hoeveelheid vitamine A die je slikt.

Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen hebben naar 67 studies gekeken. Ze vonden geen bewijs dat antioxidanten de gezondheid bevorderen. In sommige gevallen vonden ze dus juist het tegenovergestelde. Volgens de onderzoekers moet je dan ook oppassen met extreem hooggedoseerde supplementen.

Antioxidanten die je op natuurlijke wijze - bijvoorbeeld door het eten van fruit - binnenkrijgt, zijn wel gezond. Ook als je een tekort aan vitamines aanvult met een normale dosering supplementen, zou dit geen gevaar mogen opleveren.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Wetenschap

Pesticiden mogelijk oorzaak massale sterfte bijen

Gezondheidsnet

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties