Pil voorkwam 100.000 sterfgevallen
Laatste update:
25 januari 2008 06:09
info
PARIJS - De anticonceptiepil heeft sinds haar introductie in de jaren zestig circa 200 duizend gevallen van eierstokkanker voorkomen, waarvan de helft waarschijnlijk dodelijk was afgelopen.
Foto: Chris Heijmans
Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek waarover het gezaghebbende medische tijdschrift The Lancet zaterdag publiceert. De onderzoekers vergeleken 45 studies uit 21 landen naar 23 duizend vrouwen met en 87 duizend vrouwen zonder eierstokkanker.
Vrouwen die de pil nemen, lopen een significant lager risico op eierstokkanker, zo blijkt.


Startpagina