Ticketaanbieders moeten extra kosten ticketprijs duidelijker vermelden

Online aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets moeten zich beter houden aan de regels voor het duidelijk vermelden van prijzen. Extra kosten die onvermijdbaar zijn, moeten in de basisprijs zijn opgenomen.

Nu komen er te vaak nog verplichte kosten bij in een later stadium van het boekingsproces, waardoor de ticketprijs tot 20 procent hoger kan uitvallen dan aan het begin vermeld wordt.

Het is nu al wettelijk verplicht onvermijdbare kosten in de basisprijs op te nemen, maar die regels worden vaak niet nageleefd, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag. De waakhond draagt aanbieders op zich aan de regels te houden.

Online aanbieders krijgen tot 1 oktober 2017 de tijd om hun praktijk aan te passen. Daarna zal de ACM opnieuw een controle uitvoeren. Vermelden aanbieders hun prijzen dan nog niet correct, dan kan de ACM hen daartoe dwingen.

De waakhond ontvangt veel klachten over de kosten van tickets. Die klachten gaan grotendeels over de onverwachte kosten die tijdens het boekingsproces worden toegevoegd. Dit zijn bijvoorbeeld administratiekosten, servicekosten of printkosten.

Kosten voor extra keuzemogelijkheden die niet verplicht zijn, mag de aanbieder wel later in het boekingsproces vermelden.

Lees meer over:
Tip de redactie