EU wil betere bescherming consumenten bij digitale aankoop

Consumenten die online een e-book, game, film of digitale dienst in een ander EU-land aanschaffen, krijgen betere mogelijkheden om verhaal te halen als de aankoop niet bevalt.

De 28 EU-ministers van Justitie sloten donderdag een akkoord over gelijkschakeling van de regels in hun landen. Er moet wel met het Europees Parlement over worden onderhandeld.

Net als bij tastbare producten, krijgen consumenten recht op bijvoorbeeld reparatie, terugbetaling en een garantieperiode.

Van een klagende consument zal niet langer worden verlangd dat hij aantoont dat een product het niet deed toen hij het kocht. Die verplichting komt in het eerste jaar bij de verkoper te liggen. In het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie uit 2015 was dat overigens twee jaar.

Ook bij diensten waarbij je 'betaalt' met je persoonlijke gegevens, zoals bij Facebook, YouTube, Google of WhatsApp, krijgt de klant meer rechten.

De Europese consumentenorganisatie BEUC sprak alvast van een "enorme stap vooruit". "Als de antivirussoftware of muziekbestanden die je hebt gekocht niet werken, moet je het recht hebben om naar de verkoper te stappen."

Reisverzekering

Reisverzekering
Wel of niet afsluiten? De zin en onzin van reisverzekeringen.

Voetbalclubs

Voetbalclubs
'Beleggen in voetbalclubs is eigenlijk een soort schenking.'

Beleggen

Beleggen
Is beleggen voor iedereen geschikt en waar moet je aan denken als je ermee wil beginnen?
Tip de redactie