Toezichthouder wil meer transparantie rondom online recensies

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleit voor meer transparantie rondom recensies over producten en diensten die online worden aangeboden.

Consumenten moeten ervan uit kunnen gaan dat die op een eerlijke manier tot stand komen, stelt de toezichthouder donderdag na een eerste verkenning.

Steeds meer consumenten kijken naar de bevindingen van anderen voor zij online iets kopen of boeken. ''Het belang van online reviews voor bedrijven en consumenten neemt toe en daarmee het belang van de betrouwbaarheid en transparantie'', aldus ACM-directeur Bernadette van Buchem.

Beloning

In een eerste verkenning heeft de ACM geen aanwijzingen gevonden dat er op dit moment zaken structureel mis gaan.

Veel bedrijven schakelen wel consumenten in om tegen een beloning reviews te schrijven, maar dat mag zolang ze dat eerlijk vermelden. De toezichthouder vindt wel dat sommige aanbieders daar duidelijker in kunnen zijn.

Verbeteringen

Gesprekken die de ACM heeft gevoerd met vier grote reviewwebsites, Iens, Kieskeurig, Feedback Company en Kiyoh, hebben volgens de toezichthouder al tot verbeteringen geleid.

"Wij geven tips en informatie aan de bedrijven hoe zij zich aan de regels kunnen houden'', aldus Van Buchem. ''Wij gaan ervan uit dat zij hiermee aan de slag gaan. Zo niet, dan kunnen wij handhaven.''

Tip de redactie