Provider moet inkomen controleren bij telefoon op afbetaling

Telecomproviders moeten vanaf maandag voordat zij een krediet voor een mobiele telefoon verstrekken, verplicht een zogeheten inkomens- en lastentoets uitvoeren.

Daarmee moet worden bepaald of het verantwoord is om aan consumenten een krediet te verstrekken. Onderdeel van de toets is het opvragen van de kredietstatus bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

De verplichting, opgelegd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM), geldt voor alle mobiele telefoons met een waarde van meer dan 250 euro die op afbetaling worden gekocht.

Inkomen

Naast het opvragen van de kredietstatus controleert de telecomprovider ook het inkomen en de woonlasten van de consument. Telecomproviders bepalen overigens zelf de richtlijnen voor het al dan niet verstrekken van een krediet.

Volgens de nieuwe regels krijg je niet gratis een telefoon bij een abonnement, maar sluit je eigenlijk een lening voor het toestel af. Deze lening is meestal verwerkt in de abonnementskosten. Vanaf 1 mei worden leningen voor mobiele telefoons bij BKR geregistreerd.

Afbetaling 

Begin dit jaar werd bekend dat de regels voor telefoons op afbetaling strenger zouden worden. Dat moet consumenten beschermen tegen te hoge schulden.

Naast de inkomenscheck moeten de kosten voor telefoons apart worden vermeld van de abonnementskosten, zodat beter inzichtelijk is hoeveel het kost om een mobiele telefoon gespreid te betalen. Ook moet het makkelijker worden om aanbiedingen met elkaar te vergelijken.

Lees meer over:

Sparen

Sparen
'Spaar niet voor later als je oud wordt, maar voor een reserve voor als je wasmachine kapot gaat.'

Beleggen

Beleggen
Is beleggen voor iedereen geschikt en waar moet je aan denken als je ermee wil beginnen?

Makelaars

Makelaars
Achtergrond: De macht van de makelaar op een oververhitte woningmarkt.
Tip de redactie