ACM trekt nummer doorverbindservice MyOffice in

Het informatienummer van doorverbindservice MyOffice is ingetrokken door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gaat om het nummer 0900-1824.

Bellers werden aan de lijn gehouden zonder dat iemand hen te woord stond, verklaart de toezichthouder donderdag.

Uit onderzoek van ACM blijkt dat consumenten en bedrijven tussen 1 september en 28 oktober vorig jaar 3.522 keer naar het nummer hebben gebeld. De totale schade is daarbij opgelopen tot 10.500 euro. Dit komt neer op een schadepost van gemiddeld 2,98 euro per beller.

Het bedrijf was sinds 2012 onder meer actief als doorverbindservice. MyOffice heeft zijn activiteiten inmiddels gestaakt.

Hoge kosten

Aanbieders mogen zelf bepalen welk tarief zij vragen. Vaak zijn de kosten hoger dan een standaard gesprek. Vaak moeten bellers ook hogere kosten betalen voor het gesprek dat zij voeren nadat ze zijn doorverbonden. 

"Op deze manier kunnen de kosten voor een gesprek via een doorverbindnummer ongemerkt hoog oplopen", stelt de toezichthouder. "Consumenten realiseren zich niet altijd dat zij na het doorverbinden nog steeds het hoge tarief betalen via het 0900-nummer."

Onwenselijk

De ACM onderzoekt momenteel of "deze onwenselijke praktijken" voorkomen kunnen worden door toezicht te houden.

Voor het bellen naar een klantenservice geldt nu nog een maximaal tarief van 1 euro per gesprek plus de gebruikelijke gesprekskosten. Vanaf 1 juli mogen aanbieders geen extra kosten boven op de gebruikelijke kosten meer in rekening brengen.

Sparen

Sparen
'Spaar niet voor later als je oud wordt, maar voor een reserve voor als je wasmachine kapot gaat.'

Beleggen

Beleggen
Is beleggen voor iedereen geschikt en waar moet je aan denken als je ermee wil beginnen?

Makelaars

Makelaars
Achtergrond: De macht van de makelaar op een oververhitte woningmarkt.
Tip de redactie