Meer aanbod in hotelboekingssites na tik op vingers ACM

De tik op de vingers voor de hotelboekingssites Booking.com en Expedia heeft gewerkt. De concurrentie tussen sites die hotelovernachtingen aanbieden is vergroot, wat de prijs voor klanten ten goede komt. 

Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag.

De ACM drong er in 2014 samen met negen andere Europese toezichthouders op aan dat de twee giganten in het online hotelaanbod hun voorwaarden moesten aanpassen.

Deze boekingssites hebben hotels die van hun platform gebruikmaken verboden kamers elders voor lagere prijzen aan te bieden. Daardoor stokte de concurrentie.

Na de ingreep van de consumentenwaakhonden kunnen hotels overnachtingen aanbieden op meerdere, concurrerende hotelvergelijkingssites.

Ze mogen alleen nog geen goedkopere aanbiedingen op hun eigen sites zetten, om te voorkomen dat ze gratis meeliften op de inspanningen van Booking.com en Expedia.

Lees meer over:
Tip de redactie