'ACM levert consument besparing van 790 miljoen euro op'

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in 2016 een besparing van ongeveer 790 miljoen euro gerealiseerd voor de consument.

Dat komt door het aanpakken van marktproblemen die grote schade veroorzaken voor consumenten, meldt de organisatie woensdag in het jaarverslag.

Zo startte de ACM vorig jaar een campagne om consumenten weerbaarder te maken tegen onterechte, onjuiste of agressieve incasso’s.

Ook trad de organisatie op tegen webwinkels om ervoor te zorgen dat consumenten de juiste informatie krijgen over hun rechten en hun geld terugkrijgen bij annulering van een bestelling.

Boetes

"De ACM heeft 505.000 euro aan boetes opgelegd aan webwinkels in de modebranche en nog eens 500.000 euro aan webwinkels in onder meer fietsen en sportkleding", aldus de ACM.

Ook stelde de organisatie vaste tarieven in voor bedrijven in onder meer de post-, spoor- en energiesector.

"Klanten in deze sectoren kunnen niet altijd kiezen uit verschillende aanbieders, waardoor ze mogelijk teveel betalen."

Lees meer over:
ACM

Reisverzekering

Reisverzekering
Wel of niet afsluiten? De zin en onzin van reisverzekeringen.

Voetbalclubs

Voetbalclubs
'Beleggen in voetbalclubs is eigenlijk een soort schenking.'

Beleggen

Beleggen
Is beleggen voor iedereen geschikt en waar moet je aan denken als je ermee wil beginnen?
Tip de redactie