Klachtenloket gaat deel klachten doorsturen naar bank

Klachtenloket Kifid gaat voortaan te vroeg ingediende klachten van consumenten doorsturen naar de betreffende financiële dienstverlener in plaats van ze af te wijzen.

Het gaat om ongeveer een kwart van de ingediende klachten, meldt Kifid maandag.

Wanneer consumenten een klacht hebben over bijvoorbeeld een bank of verzekeraar moet die zaak eerst door de klachtenprocedure bij de financiële dienstverlener.

Pas als die fase is doorlopen, mag Kifid de klacht in behandeling nemen. Consumenten die toch een klacht stuurden, kregen te horen dat Kifid de zaak niet in behandeling zou nemen. Dit gebeurt ongeveer zesduizend keer per jaar. 

Eveline Ruinaard, de nieuwe voorzitter van de Geschillencommissie, zegt dit vervelend en onbevredigend te vinden. "Mensen krijgen zo het gevoel van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Door de nieuwe aanpak zorgt Kifid ervoor dat de consument snel bij het juiste loket terecht komt", aldus Ruinaard. 

Lees meer over:
Tip de redactie