ABN Amro gaat 15.000 particuliere klanten wegsturen

ABN Amro gaat zo'n vijftienduizend particuliere klanten van de bank wegsturen. Het gaat om klanten die permanent buiten Europa wonen en hun bankdiensten in Nederland afnemen. 

Daarbij zitten ook veel geëmigreerde gepensioneerden. Expats zijn uitgezonderd, aldus het financiële concern.

Ongeveer een kwart van de betreffende klanten heeft de Nederlandse nationaliteit. De andere gedupeerden dateren in veel gevallen nog uit de tijd dat ABN Amro een veel grotere internationale bank was.

De stap past onder meer in de strategie van het financiële bedrijf om op het vlak van consumentenbankieren vooral een Nederlandse en Europese bank te willen zijn.

Lokale regels 

Daarnaast spelen kosten en wet- en regelgeving een rol. ABN Amro moet zich flink inspannen om in al die landen op de wereld aan lokale regels te voldoen.

De betreffende klanten krijgen vanaf eind november een mail met het verzoek om hun bankzaken of het afnemen van bepaalde diensten bij ABN Amro te beëindigen en bij een andere bank onder te brengen. Daarvoor hebben ze zes maanden de tijd. Bij ABN Amro bankieren in totaal ongeveer vijf miljoen particulieren.

Lees meer over:

Portemonnee

Portemonnee
Wat verandert er in 2017 voor je persoonlijke financiën?

Dekkingsgraden

Dekkingsgraden
Dit moet je weten over pensioenfondsen.

Loonstrook

Loonstrook
Dit moet je weten over je loonstrook in 2017.
Tip de redactie