Meer consumenten betalen achteraf voor aankopen webwinkels

Digitaal achteraf betalen bij online winkelen is bezig aan een opmars. Hoewel verreweg de meeste mensen in Nederland afrekenen met iDEAL, betalen steeds meer consumenten met een "digitale acceptgiro" van AfterPay of Klarna.

Dat meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org donderdag op basis van onderzoek door GfK.

Diensten als AfterPay en Klarna sturen na levering van de aankoop een rekening per e-mail. Vooral bij online winkels voor kleding en schoenen winnen ze terrein, omdat klanten daardoor alleen nog hoeven te betalen voor kleren die passen en in de smaak vallen. De rest kunnen ze direct terugsturen. 

Van de ruim 81 miljoen online aankopen die Nederlanders in het eerste halfjaar van 2016 deden, zijn er zo'n 45 miljoen afgerekend met iDEAL. Dat is een toename van 21 procent. Maar omdat de markt als geheel ook met 21 procent groeide, bleef het marktaandeel van iDEAL gelijk op 56 procent.

Het aantal aankopen met AfterPay steeg met 60 procent naar 2,2 miljoen. Daarmee verovert die dienst een marktaandeel van 3 procent.

Het aandeel van traditionele acceptgiro's daalde van 4 naar 3 procent. De rest van de betalingen gaat onder meer met creditcards en PayPal.

Lees meer over:

Makelaars

Makelaars
Achtergrond: De macht van de makelaar op een oververhitte woningmarkt.

Klantgegevens

Klantgegevens
Wat je moet weten over het delen van klantgegevens door banken.

Portemonnee

Portemonnee
Wat verandert er in 2017 voor je persoonlijke financiën?
Tip de redactie