Energieleveranciers informeren consumenten beter

Consumenten kunnen nu sneller zien wat ze precies kwijt zullen zijn bij een energieleverancier. Zo kunnen ze het aanbod van verschillende aanbieders beter met elkaar vergelijken.

Dit komt doordat de bedrijven hun klanten inmiddels beter informeren over contracten, voorwaarden en kosten, concludeert toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag na een analyse.

"Consumenten kunnen het aanbod van het energiebedrijf nu beter begrijpen en vergelijken. Dat is belangrijk voor het maken van een goede keuze", aldus ACM.

Inschatten

Volgens de wet moeten energiebedrijven hun klanten volledig, duidelijk en juist informeren. Toch gebeurde dit eerder niet altijd, waardoor consumenten lastig konden inschatten hoe hoog hun energierekening uit zou vallen.

ACM heeft energieleveranciers eind 2014 opgeroepen consumenten beter te informeren. De toezichthouder moest soms een last onder dwangsom opleggen om dit voor elkaar te krijgen.

Op maat

Dankzij een aanbod op maat krijgen consumenten duidelijke en beter vergelijkbare aanbiedingen. Daarnaast is in contracten duidelijke informatie opgenomen over de voorwaarden, de looptijd en het termijnbedrag voor de energie. Zo weet de consument van tevoren hoeveel er voor welke periode betaald moet worden.

Ook moeten leveranciers prijswijzigingen vooraf duidelijk melden aan hun klanten. Zo zijn ze in staat om op zoek te gaan naar een betere aanbieding. En verder informeren aanbieders hun klanten beter over wat er met het contract gebeurt na het aflopen van de contractduur.

Jaarafrekening

De toezichthouder vindt verder dat energieleveranciers de jaar- en eindafrekening voor consumenten nog duidelijker en begrijpelijker kunnen maken.

"Het is belangrijk dat de consument deze rekeningen begrijpt, omdat hij in deze nota's zijn werkelijke kosten ziet", meent de toezichthouder. "En die moeten kloppen met de afspraken in het contract."

ACM roept consumenten op zich bij het loket ConsuWijzer te melden als ze een onduidelijke jaar- of eindafrekening hebben ontvangen. Zo kan de toezichthouder bijhouden of de bedrijven hun klanten goed informeren.

Belastingaangifte

Belastingaangifte
Het is tijd voor de belastingaangifte over 2016. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?

Makelaars

Makelaars
Achtergrond: De macht van de makelaar op een oververhitte woningmarkt.

Klantgegevens

Klantgegevens
Wat je moet weten over het delen van klantgegevens door banken.
Tip de redactie