Europese consumenten tevreden over winkelen binnen EU

Consumenten in de Europese Unie zijn over het algemeen tevreden over het keuzeaanbod, de vergelijkbaarheid van aanbiedingen en de afhandeling van problemen bij hun aankopen.

Dat blijkt uit het zogenoemde 'scorebord voor de consumentenmarkten 2016' dat EU-commissaris Vera Jourova (Consumentenrechten) maandag in Brussel presenteerde.

Vooral in de markt voor boeken, tijdschriften, dagbladen, speelgoed, en grote huishoudelijke apparaten hebben consumenten veel vertrouwen. Op de dienstenmarkt scoren vakantieverblijven en sportdiensten goed.

Banken

Daarentegen presteren de markten voor telecommunicatie en energie ''ondermaats", aldus Jourova. Het vertrouwen van consumenten in hun banken, particuliere pensioenen en investeringsfondsen is de laatste jaren sterk gegroeid en groter dan voorheen. Tegelijkertijd blijven bankdiensten het slechtst beoordeeld van de dienstenmarkten.

Het scorebord meet sinds 2008 hoe 42 goederen- en dienstenmarkten functioneren in de 28 lidstaten plus Noorwegen en IJsland. De Nederlandse goederen- en dienstenmarkten scoren ten opzichte van de rest van Europa nergens opvallend veel boven of onder het gemiddelde.

Verschil

De EU-burgers denken het meest verschillend over de elektriciteitsdiensten, watervoorziening, spoorwegvervoer, hypotheken en mobiele telefoondiensten - sectoren die volgens de Europese Commissie minder open staan voor grensoverschrijdende concurrentie.

Gemiddeld krijgen onroerendgoeddiensten, hypotheken, beleggingsproducten, particuliere pensioenen en effecten, tweedehands auto’s en vleesproducten de laagste rapportcijfers.

Lees meer over:
Tip de redactie