Vervoerders willen per 2018 van contante betalingen in ov af

Openbaarvervoerbedrijven willen dat reizigers per 2018 niet meer contant kunnen betalen in het openbaar vervoer. De bedrijven zijn de overvallen in het openbaar vervoer beu.

De vervoerders hebben daarom samen een plan uitgewerkt dat moet leiden tot meer veilige betaalmethodes, meldt branchevereniging ONVL maandag.

"Er is niet veel geld op de bus, maar toch zijn er onlangs walgelijke overvallen geweest op diverse plekken in het land", zegt voorzitter Pedro Peters van OVNL. 

De koepelorganisatie denkt de afschaffing van contante betalingen te bereiken door het voor reizigers sneller mogelijk te maken om in het openbaar vervoer te betalen met een bankpas of smartphone. 

Ook de invoering van een anonieme ov-chipkaart die automatisch opgeladen kan worden, moet daaraan bijdragen. "Het zorgt ervoor dat het aantal contante betalingen afneemt, wat de veiligheid ten goede komt. Daarbij maken deze nieuwe betaalwijzen het gebruik van het openbaar vervoer makkelijker en toegankelijker."

Campagne

De organisatie is verder van plan om in overleg met andere betrokken partijen een campagne op te zetten die reizigers moet stimuleren om de ov-chipkaart te gebruiken. 

"We kunnen niet van de een op de andere dag al het contant geld van de voertuigen halen. Maar hoe meer mensen de ov-chipkaart gebruiken en hoe sneller wij nieuwe betaalvormen kunnen invoeren, hoe beter het is."

OVNL stelt dat de contante betalingen pas volledig worden afgeschaft als klanten, reizigersorganisaties en overheden de alternatieve betaalmogelijkheden hebben geaccepteerd. "Ook mag het afschaffen van contant geld niet leiden tot een toename van geweld en agressie."

Pinapparatuur

De organisatie wil verder met de overheid praten over het installeren van pinapparatuur in onder meer bussen. Dit kost per voertuig tussen de 1.000 en 1.500 euro.

Peters erkent dat het om een grote investering gaat. Bovendien kan het leiden tot derving, doordat er minder reizen in de voertuigen zelf worden betaald. En dat is toch vaak een belangrijke inkomstenbron voor vervoerders, vertelt Peters.

De organisatie wil met overheden afspraken maken over bijsturing en eventuele maatregelen om inkomstenderving tegen te gaan. Ook zal ONVL met reizigersorganisaties in gesprek gaan.

De koepelorganisatie zal de plannen aanstaande woensdag in de Tweede Kamer toelichten. Onder meer Qbuzz, Veolia, Connexxion, GVB en Arriva. 

Doelwit

Vakbond CNV Vakmensen is positief over het streven. "De geldlades moeten zo snel mogelijk uit de bus. Buschauffeurs zijn nu een te makkelijk doelwit", reageert Sanne van der Meulen van CNV Vakmensen. Van der Meulen wijst er wel op dat 2018 nog ver weg is.

"We zullen tot die tijd goed de vinger aan de pols moeten houden. Als chauffeurs zich onveilig voelen, zullen we extra maatregelen moeten nemen."

Lees meer over:

Zorgpremies

Zorgpremies
Overzicht: Dit zijn de zorgpremies voor 2017.

Spaartaks

Spaartaks
Wanneer wordt belasting op spaargeld eerlijker?

Overstappen

Overstappen
 Zorgpolissen veranderen, toch wisselt meerderheid niet van verzekering.
Tip de redactie