'Verzekeraar mag klant niet uitsluiten na verzamelen gegevens'

Verzekeraars beschikken door nieuwe technologieën over steeds meer informatie ('big data') over het gedrag van hun klanten. 

Die informatie mag er echter niet toe leiden dat groepen klanten worden uitgesloten van verzekeringen. Dat stelt brancheorganisatie Verbond van Verzekeraars vrijdag.

De hoeveelheid informatie waar verzekeraars iets aan hebben neemt toe doordat processen en apparaten worden gekoppeld aan internet. Zo geven kastjes die in auto's worden geïnstalleerd inzicht in het rijgedrag van mensen. Veilige chauffeurs kunnen daarbij beloond worden met een lagere premie.

Het Verbond probeert in een vrijdag gepubliceerd rapport zorgen over dit onderwerp weg te nemen. Een van die zorgen is de vrees voor uitsluiting van een verzekering door big data. Mocht dat echter gebeuren, dan steken de verzekeraars de koppen bij elkaar om met een oplossing te komen, aldus een woordvoerder van de brancheorganisatie.

Premies

Het Verbond gaat daartoe jaarlijks monitoren of inderdaad bepaalde groepen worden uitgesloten. Ook wordt bekeken of er door het gebruik van big data grote verschillen optreden in premies voor bepaalde groepen.

De woordvoerder van het Verbond wijst erop dat niet kan worden toegezegd dat het nooit zal voorkomen dat iemand een verzekering niet kan afsluiten. ''Andere factoren dan big data kunnen daartoe leiden. Bijvoorbeeld als iemand tig keer schade heeft veroorzaakt. Dan wordt verzekeren lastig.’’

Lees meer over:

Zorgpremies

Zorgpremies
Overzicht: Dit zijn de zorgpremies voor 2017.

Spaartaks

Spaartaks
Wanneer wordt belasting op spaargeld eerlijker?

Overstappen

Overstappen
 Zorgpolissen veranderen, toch wisselt meerderheid niet van verzekering.
Tip de redactie